Wednesday, 19 February 2014

Perkembangan Pokok Anggur

As salam & Selamat pagi, setelah beberapa bulan di semai dari keratan. Akhirnya pokok anggur yg dibeli dari Serawak oleh seorang hobbies kelihatan subur dan suker dgn cuace di Labuan.  Ini adalah salah satu dari 3 jenis anak pokok anggur yg saya tanam dan pokok ini paling sihat dan melayakan untuk dikongsi di dalam blog. hehe.

Anak Pokok Anggur Isabella

Tanah kompos, pasir, top soil dan pallet organik adalah ramuan tanah manakala saya tabur baja seminggu sekali. Semoga hidup subur dan berbuah dalam maser 7-8 bln dari sekarang. Antara tips yang diterima oleh para hobbiest anggur, pemangkasan dan pembajaan (tanah dan foliar) perlu untuk mengasilkan buah yang cantik. Kami akan kongsi nanti bila sampai waktunye. 




 

16 comments:

  1. Hi dear!

    Whoa! Nanti boleh lah buat grapes vine :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Honey, hmmm... nenghitung hari tggu besar anggur ni...

      Delete
  2. subur nampak daun nya...tak sabar nk tahu next update!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Nadia, yep.. tggu update pangkasan pertama lagi 3 4 bulan.... ;)

      Delete
  3. Waaaahhhh.....nmpk subur pokok anggur tuh....semoga menjadi buahnya nnt...insyaAllah, aamiinn...teringin nak cuba.....tp tak konpiden hehehe ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima Kasih lynna, cube je tanam masuk rumah baru nanti..beli anak pokok lg senang...

      Delete
  4. Pokok nmpak serasi...subur...tunggu update seterusnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmmm tulah... taktau la pulak anggur suker tempat panas... harap menjadi la nanti...

      Delete
  5. Wah subur nampaknya pokok ni. Pernah tanam tapi mati. Sampai sekarang masih berminat dah ruang pula tak mengizinkan..tuai buah dipasaraya saja lah nampak gayanya saya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. Pokok anggur ni kalo dah besar senag jage kot.. bagi baja n pangkas jer.. jom la beli benih tanam lagi.. ruang sempit pun boleh tanam anggur ni..

      Delete
  6. chaiyok. tak sabar nak tgg hasil. jemput kami mai rasmi ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. boleh Awin.. boleh kumpul duit tiket kapal terbang datang labuan..

      Delete
  7. Salam Pedasdan manis,

    Mak Aji punya pun tak menjadi, jadi kita tunggu yang awak punya ajelah ya. Dah menjadi besok sama2 kita manfaatkan ilmunya ya agar kita semua jadi penanam anggur yang berjaya!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Mak Aji. Pokok mak aji dah besar tu... buah pun dah ada.. cume kene blaja camne nak pangkas dan pembajaan yang betul..

      Delete
  8. Salam ukhuwah PM...

    Akak pulak yg teruja bila tengok pokok anggur ni elok berkembangnya...

    Akak nak tanyalah PM... akak ada tanam pokok buah Longan... pada tahun pertama buah.. lepas tu tak berbuah... sedangkan akak ada bagi baja buah... atau akak yg salah kerana buah yg pertama itu tak dibuang dulu... mohon bagi tips ye. Terima kasih

    Akak follow #39... jemputlah datang keblog kecik akak ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih CH, sudi follow..

      Saya kurang arif tentang pokok longan ni..setau saya pokok longan jenis yg bermusim macam rambutan.. kene tunggu musim die baru berbuah.. kalau letak baje buah sebelum masanya ia takan berbuah juga. Kalau tak silap sekarang adalah musinye.. Kene tanye org yg mahir...

      Delete