Sunday 20 October 2013

Rahsia Pokok Tanaman Subur

Tips Tanaman Subur

Berikut adalah antara beberapa langkah yang kami ambil supaye pokok yang kami tanam dalam keadaan sihat sejahtera. 

1. Benih yg baik- dari sumber yg dipercayai  
2. Permulaan yang baik dari mula disemai. 
3. Tanah yg mempunyai zat untuk pokok membesar. 
3. Batas vs Pasu/polybag
4. Siraman  & baja secukupnya
5. Cahaya Matahari
6. Kawalan serangge perosak 
7. Tuai sebelum terlambat. 

Tips 1 dan 2 mungkin sudah kita bincangkan sebelum ini, entry harini nak cerita sedikit mengenai tanah. Cubaan pertama tidak begitu meberansangkan dengan menggunakan tanah yang digali dari belakang rumah "tanah merah",  pokok tak membesar  seperti yg kami diharapkan. Aper yang kami buat kami rawat tanah tu supaye dapat membantu pokok mebesar 1. Tanah merah/tanah gambut 2. Beli pasir sungai 3. beli baja pallet organik (ayam atau kambing) 4. Cebisa rumput kering/daun kering. Campur/gaul dengan nisbah 3:2:1:1, lepas tu biarkan campuran dalam seminggu sebelum  memindahkan anak pokok kedalam pasu/polibag.

Pallet Organik, 
Ramuan di atas hanya sekadar panduan, sebenarnya kami tidak mempunyai sebarang rahsia dlm penyediaan tanah. Ada di antara garderner mencapurkan kompos dari buangan barang dapur seperti kulit telur, perut ikan dan sebagainya. Anda boleh mencuba tapi jangan ter"over" sampai bubuh serbuk kari pulak sebagai ramuan tanah anda.  

Kita sambung huraian tips yang seterusnya esok..  

1 comment:

  1. Assalam ..salam ziarah..saya follower ke #60..hihi

    terima kasih atas info ni..saya minat bertanam tp terpaksa berhadapan dengan kekurangan ruang memandangkan dlm proses berpindah dari teres 2 tkt ke apartment kecik...peninggg...

    ReplyDelete