Thursday 24 October 2013

Tanam Sayur Bendi

Bendi  (Okra, Lady Finger)  

Bendi  ialah sayur yang sangat berkhasiat, biasanya buah bendi bewarna hijau dan lembut. Tumbuhan ini ditanam di seluruh kawasan tropika dan  kawasan panas sederhana di seluruh dunia . Ia tumbuh terbaik di tanah yang kaya saliran yang baik dan pembajaan yang cukup. Buah bendi berukuran kira-kira 5-15 cm panjang dan aa mengambil masa kira-kira 45-60 hari untuk mendapatkan hasil tuaian.

Bendi Merah, hasil tuaian di laman rumah. 
Bendi  digunakan secara meluas di negara-negara tropika seperti Malaysia, kebiasanya bendi direbus (ulam) atau di goreng dengan minyak untuk melembutkan kandungan mucilaginous. Bendi sesuai dimasak dengan bahan lain seperti ikan / daging  dan juga  sayuran lain. 

Di pulau-pulau Caribbean bendi di jadikan sup dan dijeruk. Daun bendi juga boleh dimasak dengan cara yang sama seperti sayuran bit atau dandelions. Daun ini juga dimakan mentah seperti ulam /salad? Kami belum cuba lagi buat ulam /salad..hehe. 

Bendi baik untuk kesihatan
  1. Bendi  adalah antara sayur-sayuran yang mempunyai kalori yang sangat rendah iaitu hanya 30 kalori per 100 g, selain tidak mengandungi lemak tepu atau kolesterol.  Bendi  sumber yang kaya dengan serat , mineral, dan vitamin; sering disyorkan oleh pakar pemakanan dalam mengawal kolesterol dan program pengurangan berat badan.
  2. Bendi  mengandungi  vitamin A, dan flavonoid anti -oksida seperti beta karoten , xanthin dan lutein. Ia adalah salah satu daripada sayur-sayuran hijau dengan tahap tertinggi anti- oksida. Sebatian ini diketahui mempunyai sifat antioksidan dan adalah penting untuk penglihatan. Vitamin A juga diperlukan untuk mengekalkan membran mukus yang sihat dan kulit. Pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan semula jadi yang kaya dengan flavonoid membantu melindungi daripada kanser paru-paru dan rongga mulut.
  3. Bendi juga merupakan sumber yang sangat baik vitamin anti -oksida, vitamin C. Kajian menunjukkan bahawa pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin C membantu badan membentuk imuniti terhadap agen berjangkit  dan melindungi tubuh daripada radikal bebas yang berbahaya.
  4. Sayur-sayuran kaya dengan kumpulan B- kompleks vitamin seperti niasin , vitamin B -6 (pyridoxine), thiamin dan Pantothenic asid. Bendi juga mengandungi  vitamin K. Vitamin K adalah faktor bersama bagi enzim pembekuan darah dan diperlukan untuk menguatkan tulang.
  5. Bendi  kaya dengan serat dan kandungan mucilaginous  yang  dapat membantu pehadaman makanan  dan melegakan keadaan sembelit. 
  6. Bendi juga mempunyai  sumber  folates ; pengambilan makanan yang kaya dengan untuk ibu yang mengandung.
  7. Bendi  juga mempunyai  banyak mineral penting seperti  zat besi , kalsium, mangan dan magnesium.
Secara umum, bendi yang dijual di pasar  terdedah pada semburan racun serangga / racun perosak . Oleh itu,  basuh bendi dengan teliti dalam air untuk membuang habuk, tanah dan apa-apa sisa racun. Digalakan cuba tanam sendiri dirumah, tak habis makan walau ada sepokok dua. 

Kita sambung esok... 

2 comments:

  1. mmg betui ada 2 pokok kat laman pun dah memadai...w/pun tnm dlm pasu je...tk habis nk mkn...segar dan yg penting bebas racun

    ReplyDelete
  2. @na - mekasih atas sokongan.. berbudi pd tanah tak rugi kan..

    ReplyDelete