Tuesday, 3 December 2013

Cili biru (Filus Blue)


Cili Filius Blue  dikatogarikan dalam kumpulan Kapsikum (Capsicum annuum). Cili hiasan dengan warna  ungu kebiruan, dengan rasa agak pedas seperti cili padi siam (40,000 - 58,000 SHU). Warna buah bertukar menjadi merah bila masak. Buahnya lebat dan cantik sesuai dijadikan penyeri di  laman.  Cili ni dipercayai berasal dari Maxico.

Pokok Filus Blue di pasu tergantung di tepi pagar kami.

Pada kami cili Filius Blue ni agak senang untuk hidup dan tidak memerlukan penjagaan intensive. Serangan  serangga perosak pun kurang. Penyediaan tanah yang kaya dengan kompos dan saliran yang baik sudah cukup untuk mendatangkan hasil yang lumayan dalam tempoh 80hari.  Biasanya kami buat rencah menu bergoreng seperti nasik goreng. 



16 comments:

  1. Cantiknya cili ni.....bentuk mcm marble cili....nampak comel tapi pedas ye,,,,kalau marble cili tak pedas langsung....:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahaa..pokok kami ni xbraper nak sihat.. mcm marble tp kecik skit n buah die agak lonjong..

      Delete
  2. Salam Pedasdanmanis..sangat menarik buahnya..warna yang unik..dari mana boleh dapat benihnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Tarique, kami import..buat masa ni blum ada cili yg masak untuk dibuat benih, Duk kene petik jer.. kalau dah ada kami kongsi ya.

      Delete
  3. Salam Pedasdanmanis,

    Sedap nampak buahnya. rupa pun cantik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslam...terima kasih.. cantik n pedas...

      Delete
  4. Teringin juga tanam so far tak berjaya tanam cili

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu.. cili antara pokok yang susah ditanam.. slalu sgt diserang..

      Delete
  5. Haiii.. cakkk.. salam kenal..
    Done follow sini no. 21
    Jom follow me back yea..
    Leh saling kunjung mengunjung pasni.. heeee

    http://tengkubutang.blogspot.com/

    Kalau minat kucen,
    Jom lea follow sini jugak.. heee..
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. salam ...cantik2 jenis cili kat kebun pedasdanmanis ni...tahniah

    ReplyDelete
  7. Assalam, salam ukhuwah dari Bunda... pedas tak cili tu...tak pernah makan pun...tapi pernah tengok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Bunda, pedas juga. sesuai buat sambal belacan..

      Delete