Wednesday 20 November 2013

Khasiat Peria

Harini nak cerita Peria, Nama saintifik Momordica Charantia. Ia sebenarnya berasal dari India dan  dibawa ke China pada abad ke-14. Orang Jepun memanggilnya Goya dan ampalaya di Filipina. Sebenarnye peria ni dikategorikan sebagai buah bukan sayur. Kebanyakan negara-negara Asia dan di wilayah Afrika, peria digunakan untuk merawat sakit perut dengan memakan  secara mentah.

Tuaian Peria di laman kami.
Kajian mengenai Peria

Peria  mempunyai sebatian antihelminthic. Bahan yang digunakan untuk rawatan penyakit gastrousus (pedarahan dalam perut/usus) dan boleh membunuh cacing parasit dalam badan kita. Di Togo , mereka menggunakan buah ini secara semulajadi menghapuskan cacing dalam badan mereka.

Khasiat Daun Peria

Daun peria juga dikatakan boleh digunakan untuk menyembuhkan beberapa penyakit. Menghalang bakteria malaria dalam tumbuh. Dengan merebus beberapa daun dan dan minum seperti teh. Anda boleh menambah bawang putih, garam, atau sedikit gula untuk mengurangkan rasa pahit daun.

Khasiat untuk pesakit Diabetes

Peria juga merupakan makanan terbaik untuk penghidap kencing manis. Ia mempunyai keupayaan untuk meningkatkan sensitiviti insulin dalam badan kita.

Lain-lain Faedah Kesihatan Peria

Peria juga mempunyai bahan anti-kanser. Terdapat dua sebatian yang terdapat pada pokok iaitu asid a- eleostearic , yang boleh anda dapati di dalam biji peria, dan asid 15,16 -dihydroxy -a- eleostearic , yang anda akan dapati di buahnya . Kedua bahan ini adalah ubat yang baik untuk masalah leukemia dan beberapa masalah darah seperti anemia. Ia membantu dalam menghasilkan sel-sel darah merah yang sihat dan baki jumlah sel-sel darah putih dalam badan kita. Ia juga menormalkan tekanan darah.

Peria juga mempunyai folates . Kajian sebenarnya menunjukkan bahawa ia mempunyai jumlah yang tinggi folates yang membantu dalam merawat kecacatan tiub saraf yang biasanya berlaku semasa awal kehamilan.

Ia mungkin sukar dipercayai tetapi peria juga mengandungi Vitamin -C. Vitamin C adalah baik dalam menghapuskan radikal bebas. Radikal bebas adalah punca sel-sel malignan , jadi membantu diri anda untuk makan Vitamin -C makanan yang kaya untuk mengelakkan pengeluaran radikal bebas dalam badan anda.

Kesan sampingan Peria

Ia boleh menyebabkan hipoglisemia (kandungan gula dalam darah terlalu rendah) kerana peria mengandungi charantin. Jika anda akan minum teh peria berlebihan atau makan terlalu banyak buah peria  anda akan mengalami hipoglisemia ini.

Jika anda tidak mempunyai kepakaran untuk menggunakan biji peria , jangan cuba untuk makan. Ini adalah sangat toksik, dan mungkin membawa kepada muntah, cirit-birit, dan juga boleh menyebabkan koma kanak-kanak. Jadi, jangan biarkan anak-anak anda makan biji kerana ia beracun.


Berjaga-jaga kepada wanita hamil : cuba untuk menjauhkan diri dari peria atau  mengurangkan pengambilan peria, Mengapa? Ini adalah kerana peria mempunyai monorcharins bahan yang mungkin mempunyai kesan sampingan pada rahim dan seterusnye kepada keguguran. 

p/s : info di ambil dari pelbagai carian google. 

14 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedapnyaaaaa...ramai org tak suka mkn peria sebab rasa pahit....saya plak suka peria goreng mcm tempura or goreng mcm tumis sayur biasa tu letak udang fresh yg kecik tu byk2......;)

      Delete
    2. Betul tu Lynna, kami pun buat tempura.. cecah sambal..

      Delete
  2. salam pedasdanmanis;
    oooo daun pun byk khasiat jgk ye...mmg kena tanam ni...tq kongsi info ni

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas info yg dikongsikan... next project menanam saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-Sama Kak, Pokok peria senag tanam.. kene rajin siram je..

      Delete
  4. tak tahu pun peria tak sesuai utk orang mengandung....suka peria...rebus kejap..kemudian goreng sos tiram berencahkan udang sedap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya untuk kuantiti yg banyak tak boleh.. kalau makan sikit2 takde masalah rasanya..

      Delete
  5. Ada orang lain kata yg peria ini elok dimakan di waktu akhir kehamilan utk bg baby kecik sikit supaya senang nak dilahirkan (kata org lain tau bukan saya!)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada betulnya tu SmRose, mcm minum air kelape hujung2 bulan nak besalin boleh minum air kelape..

      Delete
  6. peria goreng tepung sedap ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betuk tu Awin, hiris nipis2 ranggup2.. nyam2..

      Delete
  7. haish..kalo pi kedai mkn.. nmpk ada sayur peria.. terus meleleh air liur.. hahaha.. mmg tak tahan..tak kisah la goreng tempura ke, goreng ngn udang ke.. semua nmpk menyelerakan. walaupon da tau rasa pahit...tp tetap nk buh dlm pinggan. hahaha. tp ari tu masa sakit perut..mmg tak tahan tgk peria.. rupanya bley jadi ubat utk sakit perut ye.

    ReplyDelete