Tuesday 26 November 2013

Cili Fatalli

Cili  Fatalii adalah cili yg beasal dari keluaga  chinense Capsicum, di katakan  berasal dari tengah dan selatan Afrika. Ia digambarkan mempunyai  rasa limau dengan haba membakar yang setanding dengan habanero ..  Pada kami, rasa cili ni agak pelik bebanding cili-cili yg berada dipasan kita.. bau kepedasan yang agak unik mungkin menakutkan kita untuk menggunakanya, manakala rasanya memang pedas.  

Cili Fatalli dari Laman kami, pokok rajin bebuah .

The Scoville Institut  menyenaraikan Fatalii sebagai cili ketujuh paling pedas, antara 125,000-400,000 scoville. Cili ini berkulit nipis, bewarna hijau pisang bila muda dan betukar menjadi kuning bila masak. Cubaan kami untuk mengumpul benih beberapa kali  gagal sebab biji masih muda dan kuantitinya bijinya sedikit - pada zahirnya kelihatan sudah masak ranum. 

10 comments:

  1. salam pedasdanmanis; cantiiiiiknyer cili fatally ni...nmpk color kuning mcm tk pedas...tp tersenarai ke7 terpedas! mmg fatal ni hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam @na, memng cantik.. lalat buah suke dgn cili ni.. abis die inject.. terpaksa balut dgn kertas.. buat sambal belacan nak abiskan sesudu pun susah pedas..

      Delete
  2. berseri cili tu yer, cantik kalo buat gubahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. buat hantaran pun okay gak ni SmRose..

      Delete
  3. Wah bertuah berjaya tanam cili ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak dugaan tanam cili ni.. walaupun sesuai tanam dekat malaysia. slalu diserang aphid dan lalat buah.. Syukurlah ada yg menjadi..

      Delete
  4. cantik colornya, terasa juga nak coba nii, kat mana ada jual biji benih ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sud@is, kami beli online seketika dulu.. di sini http://www.tradewindsfruit.com/fatalii-pepper-seeds, tengok tuaian akan datang ni kalau ada benih yg menjadi kita kongsi.

      Delete
  5. Salam Pedasdanmanis,

    Pedas, pedas jugak comey, comey jugak warna kuningnya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantik Mak Aji. Kat pokok sedap mater memandang.. risau juga takut anak2 petik n makan..pedas.

      Delete