Wednesday 16 October 2013

Online Seed / Benih Online

Dekat Mana Nak Beli?

Di Malaysia ni industri benih masih ketinggalan jauh jika nak dibandingkan dengan negara luar seperti Thailand dan China. Mereka dah hasilkan pelbagai jenis benih Hybrid untuk memaksimakan pengeluran hasil tanaman mereka. 


Apa itu benih Hybrid? Hybrid adalah hasil kacukan  persilangan antara dua atau lebih populasi tanaman yang berbeza latar belakang dan genetik (direct pollination) Antara tujuan benih hybrid diwujudkan ialah untuk memperbaiki genetik pokok induk sedia ada. Benih hybrid yang mempunyai  pelbagai kelebihan dari segi rasa, ketahanan kepada penyakit dan pelbagai lagi..ini bermakna variasi baru telah wujud. i.e Peria katak dikacuk dengan peria besar.  So boleh menghasilkan buah yg kurang pahit dan sederhana besar.

Peria Katak Hybrid F1
Kebanyakan penjual benih  kormesil, mereka lebih sukakan benih Hybrid kerana pasaran mereka tertumpu kepada peladang dan pertani sekala besar.  So mcamna kiter sebagai home gardener nak dapatkan benih-benih  Hybrid ni. Salah satu cara memalui online lah. pelbagai platform seperti comercial online retailer i.e ebay, mudah.com and aliexpress boleh membantu.


Kailan Hybrid f1 : Berdaun besar dan tahan penyakit - benih dari Tanamsendiri.com
Kami mula membeli benih dari penjual benih online  di Malaysia (mungkin terbesar) iaitu dari . En Iskandar memalui blognya Tanamsendiri.com.  Beliau membantu home gardener seperti kami dengan menjual pelbagai jenis benih sayuran dengan harga dan kuantiti yg amat berpatutan.  Kami juga penah berurusniaga membeli benih dari beberapa  home gardener jualjualbenih.blogspot dan kebunbahagiabersama.blogspot.

 Mereka semua adalah inpirasi buat kami untuk meneruskan hobi kami.


Berikut adalah beberapa online seed seller  yg kami cadangkan di Malaysia : 



Sambung lagi esok.. 

No comments:

Post a Comment