Friday 18 October 2013

Jom Semai Benih

Cara Kami Semai Benih

Untuk mendapatkan pokok yang sihat harus dimulakan dgn baik. Semai benih di bekas semaian  yang sesuai dan medium/tanah yang kaya dengan  kompos.  Berikut adalah keperluan dan cara-cara menyemai benih di laman kami ;

1. Cup polistrin 
2. Tanah Kompos 
3. Botol Sprayer
4. Tempat teduh.

Kami  ambil cili sebagai contoh ; 

1. Lubangkan bawah cup polistrin dengan pensel atau pen, buat sekurang-kurangnya 2 lubang kecil untuk lebihan air siraman keluar. Ia juga membantu untuk pengudaran kepada tanah. Cawan polistrin murah dah boleh digunakan bekali-kali. 

2.  Isikan polistrin dengan tanah kompos, kami mengunakan tanah kompos kelapa sawit. 

3. Untuk mepercepatkan percambahan benih, rendamkan dengan benih dalam air semalaman. Jika mempunyai duit lebih titiskan dengan racun kulat dan hormon penggalak pertumbuhan.  

4. Semai benam  benih 3/4 inci dari permukaan tanah. 

5. Labelkan dengan stiker / marker pen - nama tanaman dan tarikh. 

5. Letak di tempat teduh dan spray dengan air 2 kali sehari. pastikan tanah tidak terlalu lembab atau terlalu kering.  
Beberapa jenis Cili yg disemai dlm cawan polistrin, umur 18hari selepas semai.
Pokok cili akan mula bercambah antara 5-8 hari mengikut jenis cili., tetapi ada juga cili  yang memerlukan lebih 15hari untuk bercambah (katergory super hot) . Jika sebulan memang benih tak bernas.  Anak pokok sesuai dipindah ke batas atau pasu/polibag selepas daun yang ke 4 keluar. Jangan lambat kerane ia boleh mebantutkan pembesaran anak pokok. 

Pada asasnye semua benih tropika  boleh dicambahkan dgn mudah di negara kita, walaubagaimana pun  ada perlu mengkaji tabiat benih yang ada beli supaya bercambah dengan cepat.

Sampai di sini.. kita sambung esok.

No comments:

Post a Comment