Friday 8 November 2013

Tentang Kangkung

Sayur kangkung mmg terkenal di Malaysia. Biasanya dibuat tumis goreng belacan dan penambah rencah dalam masakan kita seharian. Kangkung dikatakan  berasal dari India, yang kemudian menyebar ke Malaysia, Indonesia, Cina Selatan, Australia, dan Afrika. Di Cina, sayuran ini dikenal sebagai weng cai. Di negara Eropa, kangkung biasa disebut swamp cabbage, water convolvulus, atau water spinach. Kanking atara  tanaman yang tumbuh cepat dan memberikan hasil dalam waktu 4-6 minggu selepas benih di semai.
Kangkung di Laman kami, cambahan kedua selepas dituai. 
Tanaman bernama Latin Ipomoea reptans ini terdiri dan dua jenis ,iaitu  kankung darat (kangkung cina) dan kangkung air (Kankung Liar) yang tumbuh di parit dan sawah. Perbezaan antara kangkung darat dan kangkung air terletak pada saiz daun dan warna  bunga. Kangkung air berbunga putih kemerah-merahan, manakala kangkung darat bunga putih bersih. Rasanya juga berbeza dimana kankung liar lebih liat.

Kangkung juga kaya dengan zat besi, vitamin A, B complex, vitamin C dan omega 3. Antara khasiat kankung yang kita tidak ketahui ialah 1. Mampu merehatkan urat saraf. 2. untuk mejaga penglihatan mata 3. mengurangkan kadar gula dalam badan (diebitis).  Oleh itu, mari jadikan kangkung salah satu tanaman sayur di laman anda :- 

5 comments:

  1. salam...subur betul kangkung awk ni...sy punya tak menjadi pulak kali ni...terbantut!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Nadia, terima kasih.. saya rasa tanah yg dicampur pallet organik + air siraman 2 kali sehari tu yg membuatkan kankung ni sihat.

      Delete
  2. Saya pun ada tanam.....slim2 je kangkung yg saya tanam dalam pasu...hehehe Kangkung ni kalau celur & cicah sambal belacan pon sodapppp....tatau plak boleh reduce gula dlm badan...nnt boleh inform mak saya....dia ada diabetes & suka mkn kangkung....;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lynna, kangkung slim kurang baje kot.. betul tu sedap cecah smbal.. haritu tuaian petame kami buat rencah yong taufu.. Aa..saye ader bacer dalam artikel kat indon.. die tulis anti diabetes dan mengawal kandungan gula dlm darah..

      Delete
  3. tgk je n3 ni teringat ada benih kangkong tk tertanam-tanam lg...sayur kangkong rasanya feveret semua kan?

    ReplyDelete