Sunday 3 November 2013

Aphid dah White Fly

Salam pada semua pengunjung blog pedasdanmanis, semalam kami ada bercerita pasal cili paling pedas di dunia. Sebenarnya untuk tanam cili tersebut bukan mudah, lebih lagi bila ia diserang oleh serangga perosak. Aphid dan White fly adalah 2 mahluk perosak yang suka sangat dengan pokok cili kami. Mereka duduk di bawah daun dan pucuk muda lalu menghisap cairan pada pokok cili kami. Dalam masa sehari dua pucuk akan menjadi kerekot dan petumbuhan terbantut.

Aphid berkampung dabawah daun cili

Cara pertama paling berkesan untuk kami membunuh makhluk ni ialah dgn menggunakan larutan sabun dan minyak, cara ini amat bekesan dan sering diperkatan oleh para gardener dan blogger2. Ia juga di praktikan oleh pekebun komersil untuk menjimatkan kos racun.  Bahan-bahan yang diperlukan: 

1. Botol Spayer ( 500 liter) 
2. 1 Sudu teh sabun pencuci pinggan 
3. 1/2 sudu teh minyak masak. 

Campur dan goncang,  terus spray ke perkampungan musuh.  Lakukan pagi dan petang - esok anda akan lihat aphid ni mati dan meninggalkan kesan bewarna hitam pada daun. Kalau tak mati..spray lagi.

Sarang White Fly,  
Cara kedua dan lebih  mudah ialah pangkas /potong pucuk atau daun yang terkena serangan. Buang dalam plastik dan terus ke tong sampah.

Tips: Salah satu cara anda mengesan kehadiran aphid ialah dengan bantuan semut. Semut adalah rakan baik kepada aphid. 




2 comments:

  1. Salam pedasdanmanis'
    nk cuba lah kat pokok cili kami...tima kasih kongsi info ni

    ReplyDelete
  2. Wsalam @na, cuba jgn tak cube.. kene rajin pantau aphid ni.. cepat membiak..

    ReplyDelete