Monday, 10 February 2014

Tomato Pasaraya Sudah Masak

Slamat Pagi, harini nak share sayur tomato yang sudah hampir masak. Benih yang kami ambil dari buah yang dibeli dari pasaraya. Sepohon pokok tomato ni kami  kira ada 8biji buah yang menjadi. Kami target ia boleh berbuah lebih dari itu, malangnye dipertengahan petumbuhan di serang bena putih. Pucuk menjadi kecut dan terbantut-  kalau diperhatikan pokok di bawah ni kelihatan pucuk yang terbantut tu.  

Pucuk yang di serang Bena

Buah tomato yang hampir masak ranum. 
Selepas tuaian pertama ni, kami akan cantas daun yang rosak. Dengan harapan pucuk baru akan keluar dan menghasilkan buah lagi.  Manakala pokok tomato batch yg kedua telah pun berbunga. tapi masih belum melekat buahnye.


8 comments:

  1. aduhhh frust kan kalau kena serang bena...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmmm..tulah.. tak dpt hasil yg di harapkan

      Delete
  2. wawawah! Tahniah, tomato tanam terbaliknya mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih... heheh...tempat begantung dah xde...

      Delete
  3. bestnya tomato .
    pasal bena tu ..takpa semburkan dengan Fumakilla H2O Waterbased ( pakcik kat pasar tani tu syorkan)
    sya cuba dah menjadi....cobalah, mungkin boleh diselamatkan lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Sud@is. Ohh boleh ye guna h2o... boleh cube nanti... sy guna larutan minyak n sabun... bekesan...cumenye lambat kesan kehadiran bena aritu....

      Delete
  4. Salam Pedasdanmanis,

    Wauu..cantiknya tomato..sampai 8 biji satu pokok..respek..respek..

    ReplyDelete
  5. Wsalam Tarique, terima kasih.. tapi masih belum dapat menandingi tomato cherry Tarique.

    ReplyDelete